Summary

· The Los Angeles Times coverage of Israel and the Middle East has been extensive, seemingly giving as many news-inches as The New York Times or The Washington Post.

· Several of the LAT’s veteran correspondents, such as Robin Wright, understand many of the historical and diplomatic nuances of the Arab-Israeli conflict.  Others, such as Henry Chu, have filed mistakes and false clichés. 

· In reporting on the Palestinian-Israeli conflict, the LAT is quick to believe Palestinian claims, consistently refuses to deem even the most heinous Palestinian acts of violence as “terrorism,” and maintains a video news clip library on its website worthy of a Palestinian Authority library.  

· Studies of the LAT’s headlines indicate a tendency to use active terms to blame Israel, such as, “Israeli Soldiers Kill Two Palestinians” (January 19, 2003), but passive terms when Israelis are murdered, such as: “Gun Attack Kills 5 Israelis at Kibbutz” (November 11, 2002).
· The LAT printed numerous “pro-Israel” op-eds in 2003, including at least four written by Washington Institute personnel.  Other op-ed contributors in the last month, generally seen as critical of the Palestinians, include Martin Peretz and Avraham Sela.  [A recent Tom Segev column comparing the nationalist struggles of Israelis in the 1940s and Palestinians in the 2000s fails to make the critical comparison of “taking on the radicals.”  Ben-Gurion used military force to shut down the Irgun when he attacked the Altelena ship; the Palestinians refuse to confront Hamas, Tanzim, Islamic Jihad, etc.]
· Most recent travesty #1:  On Tuesday, June 24 a caption to a photo showing mourners in the Gaza strip carrying the body of a Palestinian “militant” stated he was killed by a shell fired from an Israeli tank.  The next day the LAT’s “For the Record” reported that “the militants’ deaths were apparently due to premature detonation of explosives they were handling.”  BUT THEN, the June 26 LAT editorial repeated the lie:  “Israeli forces attacked Palestinians in the Gaza Strip. Palestinians said four died.”  

· Most recent travesty #2:  LAT’s multimedia website presentation shows President Bush, entitled, “Skeptical Reaction.” [Not much of title, giving no hint of content.]  The clip deals with Bush’s reaction to a Hamas ceasefire but, in an apparent attempt at “even-handedness,” the clip is cut before Bush’s condemnation of Hamas:  "There are three parties involved directly in the territories there. There's the Israeli government. I believe the Israeli people want peace, and I believe their government when they say they want a peaceful state, living side by side with Israel. Secondly, there are the people of the Palestinian world who are tired of failed leadership, tired of terrorism destroying their hopes, tired of living in poverty, and they, too, want a peaceful state. And then [VIDEO CUT HERE] there are the terrorists, like Hamas, who do not want a peaceful state, and they're willing to use terrorist means to destroy it. In order for there to be peace, Hamas must be dismantled."
Distortions and mistakes in the LAT:

· May 1, 2003, Henry Chu reported that the Road Map plan “is a timetable for Israel to withdraw from the West Bank and end its settlements…” On May 2, Chu and Ruth Morris reported, the Road Map “document calls on Israel to withdraw from the West Bank and end its settlements.”  [The LAT ran a correction:  “The document calls on Israel to withdraw from Palestinian areas occupied after September 28, 2000.  The plan also calls on Israel to dismantle settlement outposts erected since March 2001 and freeze all settlement activity.”] 
· Demonization of Prime Minister Ariel Sharon.  LAT reporters Megan Stack and Rebecca Trounson ripped Sharon apart in their May 26 article, “Israel OKs U.S.-Backed Peace Plan.”  Sharon was described as “a war veteran famously ruthless in battle, a man they call the Bulldozer… the uncompromising Sharon is an improbable peace broker.”  Another article by Trounson and Maher Abukhater on the same day recalled the Sabra and Shatilla massacres for which Sharon “was later found indirectly responsible.”  Has the LAT ever referred to Yasser Arafat as the “ruthless terrorist leader, a corrupt despot with billions of dollars allegedly squirreled away, a man responsible for thousands of deaths, the inveterate anti-Semite, etc.”?  Of course not.  
· On May 1, 2003, the LAT ran a classic Syrian propaganda article by Azadeh Moaveni, “Syria Still Mourns Land Lost to Israel.”  The article claimed that Kuneitra was the “town… destroyed by the Israeli army.”  Since 1967, in fact, news accounts refer to the extensive fighting and damage in the town in 1967, in 1973, and in the 1974 war of attrition.  The town was frequently shelled by Syrian forces in those engagements.  [In defense of its article, the LAT cited a 1974 UN study written by an Edward Gruner, claiming that Israel was responsible for the damage.  Gruner, it should be noted, worked for the governments of Syria, Iraq and Egypt.] 
· April 2002 coverage of pro-Israel rally.  LAT: 2,000 attended and focus was on the counter-demonstration.  Other accounts described 14,000 in attendance.  
· In September 2002, an advance copy of a Yasser Arafat speech indicated that he would condemn terrorism.  The fact – and the key news point – was that Arafat did not make the statement in the end.  The LAT’s headline:  "Arafat Decries Suicide Bombers, but Denounces Israel's Attacks"
Biased Video Selection on the Website
The Los Angeles Times provides news video clips on its website, usually in its Multi-media section:

Just on June 24, the following items were posted on the website:

· “West Bank Wedding Woes” – the clip of a Palestinian bride held up at an Israeli road on the way to her wedding.  She was kept waiting 10 minutes for her father to join her.  [No clip was apparent about an Israeli-American man who was shot and killed that week by Palestinian gunmen on the way to his son’s post-wedding celebrations.]

· “Denying Agreement” – interviews with Hamas leader Rantisi and Arafat advisor Abu Rudinah.  No interview with any Israeli.

· “Skeptical Reaction” – Bush statements on Israel and Palestinians seeking peace, but the clip was cut before Bush’s condemnation of Hamas.

· “Palestinians Arrested” – story about Palestinian suicide bombers intercepted by Israeli security forces and the bomb detonated.  But the headline belies the true nature of the story.  
· “Arafat, Greek Consul Meet” – picture of a smiling Arafat, but clicking on the picture led to another story on Afghanistan.  
Most of the clips appear to be provided by Associated Press.  Ehud Ya'ari, the veteran Israeli television analyst and Arab affairs expert, wrote about the AP filming in the Jerusalem Report (May 30, 2001):    "...[O]ver 95 percent of the TV pictures going out on satellite every evening to the various foreign and Israeli channels are supplied by Palestinian film crews. The two principal agencies in the video news market, APTN and Reuters TV, run a whole network of Palestinian stringers, freelancers and fixers all over the territories to provide instant foot-age of the events. 

"These crews obviously identify emotionally and politically with the intifada and, in the 'best' case, they simply don't dare film anything that could embarrass the Palestinian Authority. So the cameras are angled to show a tainted view of the Israeli army's actions, never focus on the Palestinian gunmen and diligently produce a very specific kind of close-up of the situation on the ground."
Study of Headlines Conducted by CAMERA Last Year
When Palestinians act against Israelis, the headlines are generally in passive voice. In comparison, when Israelis act against Palestinians, the headline writers employ active voice. Likewise, when Israel is the one perpetrating an action, the country is clearly identified. However, when Palestinians are perpetrating acts, Palestinians are not identified as the perpetrators. (Examples: "Attack in Israel Kills," "Bomb Found," "Dozens are Hurt," ". . . suicide bomber struck," "Attack Hits")

	 

	Israel Acting Against Palestinians  

	 

	March 29:
	“Israel Attacks Arafat Compound”

	 
	 

	March 30:
	“Israel Corners a Defiant Arafat”

	 
	 

	April 4:
	“Israel Steps Up West Bank Offensive”

	 
	 

	April 5:
	“Israel Tightens Grip, Sends More Tanks to West Bank”

	 
	 

	April 6:
	“Israelis Dig In for Standoff at Church”

	 
	 

	April 7:
	“Army Bears Down on 2 West Bank Cities”

	 
	 

	April 8:
	“Israeli Attacks Persist Despite Call for Pullout”

	
	


	 


	 

	Palestinians Acting Against Israelis

	 

	March 28:
	“Attack in Israel Kills 19, Hurts 100”

	 
	 

	March 28:
	“Bomb Found in Ambulance, Army Says”

	 
	 

	March 29:
	“Celebration of an Escape Turned into a Death Trap: Isaac Atsits and friends were marking Jews' exodus from Egypt when a suicide bomber struck”

	 
	 

	March 31:
	“Mideast Bloodshed Hardens Resolve to Fight: Conflict: Dozens are hurt in a suicide attack in Tel Aviv. A police officer in an Israeli Arab town dies in a gunfight with would-be bombers”

	 
	 

	April 1:
	“Attack Hits Place Where Jews and Arabs Mixed”

	 
	 

	April 4:
	“Palestinians Stand Defiant in Bethlehem” (This headline is a rare exception, in that it identifies the Palestinians as perpetrators and is in the active voice.)

	 
	 


